Usein kysytyt kysymykset

Miten pääkäyttäjä vaihdetaan?

Jos yrityksenne pääkäyttäjä vaihtuu tai tulee uusi, täyttäkää valtuutusasiakirja uudelleen ja toimittakaa sähköpostilla palvelemaan kauppakamariinne. Yrityksellä tulisi olla vain yksi voimassa oleva valtuutusasiakirja, joten huomioithan, että kaikki pääkäyttäjät (uudet/vanhat) tulisi merkitä tälle uudelle valtuutusasiakirjalle.

Miten palveluun lisätään tai poistetaan käyttäjiä?

Yrityksen pääkäyttäjän vastuulla on käyttäjähallinta eli hän voi lisätä ja poistaa käyttäjiä. Oman pääkäyttäjätunnuksen voi poistaa ainoastaan toinen pääkäyttäjä tai kauppakamarin toimihenkilö.

Pääkäyttäjä kirjautuu sisälle palveluun ja valitsee rataskuvion palvelun oikeasta yläkulmasta. Siellä on yrityksen perustiedot ja käyttäjälistaus. LISÄÄ KÄYTTÄJÄ-painikkeesta pääkäyttäjä saa lisättyä uuden käyttäjän. Pääkäyttäjä voi poistaa käyttäjän, käyttäjän kohdalla olevasta kolmesta pisteestä: poista käyttäjä yrityksestä.

Pääkäyttäjän luoma käyttäjä saa sähköpostiinsa käyttäjätunnuksen (sähköpostiosoite) ja pääsee asettamaan salasanan sähköpostissa tulleiden ohjeiden mukaan. Mikäli käyttäjä ei saa viestiä, kannattaa tarkistaa roskaposti.

Sähköpostiosoitteeni muuttuu. Mitä teen?

Palvelussa ei voi muuttaa käyttäjän sähköpostiosoitetta vaan yrityksen pääkäyttäjä poistaa ensi vanhan käyttäjyyden ja luo uuden yllä olevien ohjeiden mukaan.

Käyttäjätiedoissani tapahtuu muutoksia. Miten toimin?

Jokainen käyttäjä voi palvelun omissa tiedoissa (oikea yläkulma henkilökuvake) vaihtaa etu- ja sukunimeään. Sähköpostin vaihtuessa ota yhteyttä pääkäyttäjään.

Olen unohtanut salasanani. Mitä teen?

Vaihda salasana ”Unohtuiko salasana” -toiminnon kautta.

Mikäli et saa salasanan vaihtamiseksi tarvittavaa koodia sähköpostiisi, tarkista roskapostikansiosi, mikäli viesti olisi päätynyt sinne. Mikäli tämä ei auta, ole yhteydessä omaan kauppakamariisi.

Miten alkuperä todennetaan ja mitä liitteitä tarvitaan?

Katso tarkemmin alkuperän todentamisesta Euroopan Unionin yleisistä alkuperätodistussäännöistä.

Asiakkaamme haluaa alkuperätodistuksesta useamman kappaleen. Miten toimin?

Kauppakamarilla on oikeus myöntää ainoastaan yksi alkuperäinen alkuperätodistus (alkuperäiskappale ja arkistokopio). Alkuperätodistukseen automaattisesti tuleva kopio on ainoastaan yrityksenne arkistokappale eli jos tarvitset lisäkappaleita, valitse tarvitsemasi lisäkopioiden määrä palvelussa.

Voitteko leimata alkuperätodistuksen menneisyyteen? Entä etukäteen?

Pääsääntöisesti alkuperätodistus päivätään aina myöntöpäivälle. Jos alkuperätodistukseen tarvitaan vientiteknisistä syistä takautuva päivämäärä, on kauppakamarilla oikeus päivätä se menneisyyteen maksimissaan kolmen viikon päähän. Tähän tekevät poikkeuksen remburssiehdot (esim. päivämäärä oltava sama kuin Bill of Lading:ssä). Tällöin alkuperätodistus voidaan päivätä takautuvasti maksimissaan kolmen kuukauden päähän. Näissä tapauksissa normaalien alkuperätodistushakemusasiakirjojen lisäksi tulee kauppakamariin toimittaa todiste viennistä (lento- tai merirahtikirja ym.). 

Alkuperätodistusta ei voi leimata etukäteen. Lähtökohtaisesti alkuperätodistuksen myöntämispäivä on se päivä, jolloin hakemus vahvistetaan. Kauppakamarit myöntävät alkuperätodistuksia ja vahvistavat muita asiakirjoja arkisin klo 8–16 välisenä aikana.

Mitä täytyy ottaa huomioon, kun tulostetaan alkuperätodistusta järjestelmästä?

Alkuperätodistukset tulostetaan värillisenä tavalliselle A4 paperille (tulostusohje) Kiinnitäthän huomiota hyvään tulostuslaatuun.

Miten voin käyttää aiemmin hakemaani alkuperätodistusta uuden alkuperätodistuksen pohjana?

Arkistoon pääset ”Uusi alkuperätodistus” ja ”Uusi vahvistettava asiakirja” -painikkeiden vasemmalta puolelta hakukentästä, jossa lukee ”Hae arkistosta…”. Hakusanana voit käyttää esim. vastaanottajan tai yhteyshenkilön nimeä, asiakirjan numeroa (esim. haku "FI-E" näyttää tuoreimmat alkuperätodistukset), omaa viitettä tai vahvistetun asiakirjan nimeä. Avaa haluamasi aiemmin myönnetty alkuperätodistus ja valitse ”Ota pohjaksi” sivun oikeasta reunasta Toimenpiteet-kohdasta.

Mitä teen, jos alkuperätodistuksessa on virhe?

a) Jos et ole vielä toimittanut alkuperätodistusta eteenpäin, voit tehdä palvelussa uuden alkuperätodistushakemuksen. Kirjoittakaa lisätietoja kauppakamarille kenttään, miksi haette uutta todistusta ja virheellisen alkuperätodistuksen numero. Virheellinen alkuperätodistus on tuhottava.

b) Jos alkuperätodistus on jo toimitettu eteenpäin, edellisen kohdan (a) lisäksi alkuperätodistushakemukselle tulee merkitä kohtaan 5. Remarks/Huomautukset: ”This is a Replacement Certificate of Origin to replace the original Certificate of Origin No…issued on ….” Virheellinen alkuperätodistus on tuhottava.

Sivusto ei toimi kunnolla, mikä avuksi?

Sivustoa voi käyttää useimmilla yleisesti käytössä olevilla selainohjelmilla. Palvelu ei toimi Internet Explorer-selaimessa. Vaikka sivusto on käytettävissä useimmilla selainohjelmilla, kannattaa selainohjelmisto päivittää viimeisimpään saatavilla olevaan versioon.  

PDF-tiedostojen avaamista ja lukemista varten tarvitset PDF-lukijan, esimerkiksi Adobe Reader -ohjelman.