AJANKOHTAISTA

18.1.2023 Kaksivaiheinen tunnistautuminen käyttöön

Kehitämme vientiasiakirjat.fi-palvelun tietoturvaa jatkuvasti ja uutena toiminnallisuutena otamme käyttöön 19.1. kaksivaiheisen tunnistautumisen. Jatkossa palvelu pyytää syöttämään erillisen sähköpostilla saapuvan koodin tavanomaisen kirjautumisen yhteydessä.

On ensisijaisen tärkeää, että sinulla on käyttäjätunnuksena saavutettavissa oleva sähköpostiosoite. Mikäli käyttäjätunnuksenasi oleva sähköpostiosoite on muuttunut - pyydä oman yrityksen vientiasiakirjat.fi-pääkäyttäjää luomaan uuden käyttäjätunnuksen oikealla osoitteella.

23.12.2022 Ulkomaankaupan asiakirjoista perittävät maksut 2023

Keskuskauppakamarin valtuuskunta on syyskokouksessaan 9.12.2022 päättänyt korottaa kauppakamarien myöntämien ja vahvistamien ulkomaankaupan asiakirjojen maksuja 1.1.2023 alkaen.

Päivitetyn hinnaston näet TÄÄLTÄ.

12.10.2022 Manuaalisen leiman (märkäleiman, wet stamp) tarpeen kyseenalaistaminen

Alkuperätodistukset hyväksytään kaikissa tulleissa ympäri maailmaa digitaalisesti myönnettyinä ja tulostettuina. Vientiasiakirjat-palvelun tilastodatan mukaan kuitenkin osa yrityksistä vie edelleen tiettyihin maihin (esim. Qatar ja Egypti) alkuperätodistuksia varustettuna märkäleimalla. Tämä johtuu usein loppuasiakkaan vaatimuksesta/varmistelusta eikä paikallisen tullin kielteisestä suhtautumisesta. Pyytäisimme yrityksiä, joilla märkäleimavaateita edelleen on, ottamaan yhteyttä asiakkaisiinsa. Voitte käyttää viestinnässä Keskuskauppakamarin virallista englanninkielistä kirjelmää sekä ohjeistusta CO Verification -palvelun käyttöön.

22.4.2022 Alkuperätodistusten tulostus

Alkuperätodistuksen tulostusmahdollisuus tavalliselle paperille on ollut käytössä 13.1.2022 alkaen. Todistuksia on mennyt kaikkiin kohdemaihin hyväksytysti. Luovumme lomakkeista 1.5.2022 alkaen, jolloin tulostus esipainetulle lomakkeelle poistuu kokonaan käytöstä. Pyydämme kaikkia asiakkaita siirtymään lomakkeettomaan tulostukseen toukokuun alkuun mennessä.

Käyttämättä jääneet lomakkeet tulee tuhota tietoturvallisesti esim. käyttämällä tietoturvamateriaaleille tarkoitettua kierrätyspalvelua tai silppuamalla. Huomaathan, että alkuperätodistuslomakkeet eivät sovellu tavanomaiseen paperikeräykseen.

31.1.2022 Päivitetyt alkuperätodistussäännöt

Eurochambres on päivittänyt alkuperätodistussääntöjä 1/2022. Päivitetyt muutokset alkuperätodistussäännöissä sekä kootusti tässä dokumentissa.

12.1.2022 Alkuperätodistusten tulostaminen tavalliselle paperille

13.1.2022 alkaen alkuperätodistukset voi tulostaa tavalliselle paperille. Tutustu päivitettyihin käyttöohjeisiin ja tulostusohjeisiin.

HUOM. Venäjän osalta jatketaan toistaiseksi esipainettujen lomakepohjien käyttöä tulostuksessa.

Alkuperätodistuksen voi tulostaa myös ulkopuolinen taho (esimerkiksi asiakas tai pankki). Katso ohjeet tästä “joku muu tulostaa” -valinnan käyttöön.

29.12.2021 Ulkomaankaupan asiakirjoista perittävät maksut 2022

Keskuskauppakamarin valtuuskunta on syyskokouksessaan 15.12.2021 päättänyt korottaa kauppakamarien myöntämien ja vahvistamien ulkomaankaupan asiakirjojen maksuja 1.1.2022 alkaen.

Päivitetyn hinnaston näet TÄÄLTÄ.

1.12.2021 ALKUPERÄTODISTUSTEN LOMAKKEETON TULOSTUS

Tammikuun 2022 aikana alkuperätodistusten osalta otetaan käyttöön uusi toimintatapa. Vientiasiakirjat-palvelussa myönnetyt alkuperätodistukset voidaan tulostaa tavalliselle A4 - paperille nykyisten lomakkeiden sijaan. Muutoksella pyritään helpottamaan asiakirjaprosesseja. Lomakkeista luovutaan kokonaan, kun muutos on ajettu sujuvasti läpi kohdemaissa. Siirtymäaikana tulostaminen sekä lomakkeille että paperille on mahdollista. Kun lomakkeeton tulostusominaisuus otetaan käyttöön, tiedotetaan siitä vientiasiakirjat.fi -palvelun etusivulla. Lisää tietoja tästä TIEDOTE. Lisäksi käyttöönne viranomaistiedotteet ENGLANTI, VENÄJÄ, ARABIA.

26.1.2021 Asiakirjat, jotka vaativat sekä kauppakamarin vahvistuksen että viranomaisen laillistuksen

Ulkomaiset viranomaiset ja muut tahot voivat vaatia, että asiakirja osana laillistamisprosessia esitetään vahvistettavaksi paikallisessa kauppakamarissa.

Yritysasiakirjoihin, jotka vaativat kauppakamarin vahvistamisen ja viranomaisen laillistamisen (Digi- ja väestötietovirasto, ulkoministeriö) noudatetaan uutta toimintatapaa 15.2.2021 alkaen. Katso tästä tarkemmat ohjeet.

23.12.2020 Maatietoa: Turkin alkuperätodistukset

Turkin kauppaministeriö on tehnyt Turkin tullilakiin lisäyksen, jonka mukaan 1.1.2021 alkaen EU:n jäsenmaista A.TR-tavaratodistuksella maahan tulevilta tavaralähetyksiltä ei enää vaadittaisi erillistä kauppakamarin myöntämää alkuperätodistusta. Tämä ei kuitenkaan koske tuotteita, joille on asetettu kauppapoliittisia toimenpiteitä.

On hyvä huomioida, että tullilain käytännön soveltamisessa voi olla viivettä ja alkukankeutta. Tämä vaatii kommunikointia vientilanteessa: turkkilaiselle maahantuojalle voi tarvittaessa lähettää viittauksen Official Gazettessa 10.12.2020 julkaistuun tullilakimuutokseen.

30.9.2020 Uutta palvelussa: Käyttäjän kuuluminen moneen yritykseen

Käyttäjä voi kuulua samalla käyttäjätunnuksella (=sähköpostilla) useaan yritykseen joko käyttäjänä tai pääkäyttäjänä.

  1. Yrityksen pääkäyttäjä luo uuden käyttäjän (jos tarvitaan pääkäyttäjä ota yhteyttä kauppakamariin)
  2. Pääkäyttäjällä näkyy ilmoitus ” Käyttäjä on jo olemassa. Haluatko liittää hänet tämän yrityksen käyttäjäksi?” Valitaan ’liitä käyttäjä’
  3. Käyttäjä saa sähköpostia ”Yritys X on liitetty tunnukseesi vientiasiakirjat.fi-palveluun, eli voit jatkossa asioida heidän nimissään. Voit vaihtaa yritystä näytön yläreunan valikosta”
  4. Käyttäjä kirjautuu palveluun samalla sähköpostilla ja salasanalla kuin aikaisemmin
  5. Kirjauduttuaan sisälle käyttäjä voi valita yläreunan valikosta minkä yrityksen alla hän asioi
  6. Kun yritys on valittuna, näkyy palvelun sivulla sen yrityksen asiakirjat

20.5.2020 Uutta palvelussa: Asiakirjaraportti

Palvelussa voi nyt ajaa excel raportin haetuista asiakirjoista. Raportti löytyy sisäänkirjautuneena etusivulla ASIAKIRJAT, lataa excel-tiedostona. Raportin alku- ja loppupäivämäärän voi itse määrittää.

7.5.2020 Uutta palvelussa: QR-koodi

Alkuperätodistusten alareunaan tulostuu jatkossa QR-koodi, jonka avulla alkuperätodistuksen aitoutta voidaan varmentaa suoraan Kansainvälisen Kauppakamarin (ICC) varmennuspalvelusta. Toiminnon avulla vientimaan viranomaiset tai muut tahot voivat tarkastaa alkuperätodistuksen aitouden. Huomioithan, että asiakirja on todennettavissa palvelussa vasta myöntämistä seuraavana päivänä.